CHRISTOPHER
HANN, STANISŁAW STĘPIEŃ
TRADYCJA A TOŻSAMOŚĆ
WYWIADY Z
PRZEDSTAWICIELAMI
MNIEJSZOŚCI
UKRAIŃSKIEJ
W PRZEMYŚLU W
LATACH 1996-1998
PRZEMYŚL 2006
ISBN
83-60374-10-4
s. 420
|
|
PRZEDMOWA
W wielu pogranicznych regionach Europy, w
czasie II wojny światowej i w pierwszych latach po jej zakończeniu,
zburzono tradycyjne, ukształtowane historycznie, wielonarodowe
społeczności. Tak było również w przypadku pogranicza polsko-ukraińskiego.
Przez następne dziesięciolecia dążono do zbudowania jednolitych kulturowo
państw narodowych. Czy to się udało? I jak dzisiaj, po upadku systemu
socjalistycznego, odbudowywane są tradycyjne wielokulturowe i wieloetniczne
społeczności? Jako pole badawcze wybraliśmy pograniczne,
siedemdziesięciotysięczne miasto Przemyśl [1]. Dziś
w suwerennej i demokratycznej Polsce na powrót staje się ono znaczącym
ośrodkiem życia religijnego i narodowego mniejszości ukraińskiej [2]. Jest także największym miejskim skupiskiem
ludności ukraińskiej [3]. Pod koniec lat
dziewięćdziesiątych społeczność ta w samym mieście liczyła ponad. 2 tys.
osób (w całym regionie, obejmującym byłe województwo przemyskie, ok. 20
tys.) [4]. Jest to wprawdzie niewielki odsetek, ale
miejscowe środowiska nacjonalistyczne próbują „bić na alarm” głosząc
zagrożenie polskiego stanu posiadania. Nie chcą zaakceptować
wielokulturowego dziedzictwa swojego miasta i regionu. Niszczycielska
działalność tych niewielkich ugrupowań nacjonalistycznych okazała się
efektywna we wczesnych latach polskiej demokracji, wywołując u wielu
przedstawicieli mniejszości ukraińskiej poczucie zagrożenia i bezsilności.
Ludność Polski na ogół sprzyja wejściu kraju do Unii Europejskiej. Nie w
pełni zdaje sobie jednak sprawę z konieczności przyjęcia przez państwo
polskie ustawodawstwa i standardów postępowania zgodnych z normami
europejskimi.
Społeczność ukraińska pragnąc odbudować swoje
życie religijne i kulturalne często natrafia więc na niezrozumienie
większości, wśród której przychodzi jej żyć. Najbardziej znaczącym był
mający miejsce w 1991 r. konflikt uniemożliwiający zwrot społeczności
ukraińskiej byłej katedry greckokatolickiej w Przemyślu, a później
rozbiórka zabytkowej kopuły na tej świątyni. Wydarzenia te odbiły się
szerokim echem nie tylko w kraju, ale i zagranicą. Przez Ukraińców
odczytywane były jako chęć zacierania śladów ukraińskiej przeszłości w
mieście [5]. Mniejszość ukraińska w Polsce z obawą
patrzy także w przyszłość. Przyjęcie Polski do Unii Europejskiej i
zastosowanie postanowień Traktatu z Schengen spowoduje bowiem konieczność
wprowadzenia wiz dla obywateli Ukrainy, a poprzez to przyczyni się do znacznego
ograniczenia kontaktów polskich Ukraińców z macierzą, czyli państwem
ukraińskim.
Czynniki te skłoniły nas do podjęcia badań tej
niewielkiej grupy narodowej. W niniejszej publikacji prezentujemy teksty 40
wywiadów przeprowadzonych w latach 1996-1998 wśród przedstawicieli
społeczności ukraińskiej w Przemyślu. Jest to transkrypcja zapisów
magnetofonowych. Każdy zapis trwał około 45 minut, ale wiele z nich jest
znacznie dłuższych. Starano się jak najmniej ingerować w tok wypowiedzi.
Wszystkim respondentom zadawano te same pytania zaznaczone w publikowanym
tekście pogrubioną czcionką pochyłą (kursywą). W celu ukierunkowania
wypowiedzi zadawano pytania pomocnicze formułowane indywidualnie w stosunku
do każdego rozmówcy. Celem wywiadów było badanie tożsamości narodowej i
wyznaniowej, a także otwartości mniejszości na wpływy społeczności
dominującej. Dobór rozmówców był w zasadzie przypadkowy, ale starano się
uwzględnić osoby w różnym wieku i reprezentujące różne zawody. Pod względem
wieku starano się tak dobrać rozmówców, aby reprezentowali oni osoby
pamiętające konflikt polsko-ukraiński w latach II wojny światowej i w
pierwszych latach po jej zakończeniu, pamiętające wysiedlenia na Ukrainę i
akcję „Wisła” (dotarto także do osób, które uniknęły wysiedlenia),
następnie osoby, które urodziły się już na terenach wysiedlenia i powróciły
do Przemyśla z rodzicami po 1956 r. lub później samodzielnie. Trzecią
wreszcie badaną grupą były osoby stosunkowo młode wiekiem, które urodziły
się już w Przemyślu lub okolicy i wyrastały w tutejszym środowisku.
Najstarsza osoba w czasie, gdy przeprowadzano z nią wywiad, miała 83, a
najmłodsza 22 lata. Osoby te reprezentowały różne zawody, ukończyły różne
szkoły, tak wyższe, średnie, jak i podstawowe. Byli wśród nich więc zarówno
przedstawiciele zawodów inteligenckich, w tym także dwaj duchowni Kościoła
greckokatolickiego i jedna zakonnica, jak i zwykli robotnicy fizyczni.
Czytelnika może uderzać fakt występowania dość dużej grupy inteligencji. To
jest jednak specyfika społeczności ukraińskiej w Przemyślu wynikająca z
uwarunkowań historycznych. Wysiedlona na Ziemie Zachodnie i Północne w
ramach akcji „Wisła” ludność ukraińska czuła się tam obco. Nie remontowano
przejętych budynków, nie budowano nowych, przez wiele lat uważano, że zmiana
miejsca zamieszkania jest tylko czasowa i wcześniej czy później uda się
wrócić w rodzinne strony. Prawnie nie było to możliwe nawet po 1956 r.
Dlatego też wysiedleni dochodzili do wniosku, że należy za wszelką cenę
kształcić dzieci, aby one, zdobywając wyższe wykształcenie, „uwalniały się
od przywiązania do ziemi”, aby uzyskiwały możliwość migracji. A ponieważ w
Polsce wciąż odczuwano „głód” inteligencji: brakowało lekarzy, nauczycieli,
inżynierów, to przede wszystkim ludzie wykształceni mieli możliwości
zatrudnienia w różnych regionach kraju. Tak więc, pierwsze powroty do
Przemyśla i na dawne tereny zamieszkania ludności ukraińskiej związane były
z zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych fachowców i przedstawicieli zawodów
inteligenckich. Tak jest do dnia dzisiejszego. Do Przemyśla wracają
potomkowie dawnych wysiedleńców reprezentujący zawody inteligenckie,
głównie lekarze i nauczyciele. Nie prowadzono w Polsce szerszych badań nad
tym zjawiskiem. Niemniej w literaturze naukowej spotkać można informacje, że
odsetek osób z wyższym wykształceniem jest wśród Ukraińców dwukrotnie
wyższy niż średnia krajowa [6]. Według wstępnie
przeprowadzonych szacunków wydaje się, że w Przemyślu jest on jeszcze
wyższy.
Kolejność wypowiedzi respondentów ułożono według
kryterium wiekowego. A więc od najstarszego do najmłodszego. Zachowano
anonimowość rozmówców podając jedynie ich imiona i to w formie zmienionej.
Wyjątek zastosowano jedynie w stosunku do osób powszechnie znanych,
pełniących funkcje publiczne, i które wyraziły na to zgodę.
Starano się zachować oryginalność języka
poszczególnych osób, dokonując jedynie niewielkich skrótów wynikających z
potknięć językowych w rodzaju wielokrotnych powtórzeń danej głoski lub
sylaby. W niektórych wypadkach zmuszeni byliśmy dodać w nawisach
kwadratowych słowa, które pozwalają zrozumieć sens wypowiadanych zdań lub
słowa nie dopowiedziane przez respondenta. Dłuższe przerwy w rozmowie
zaznaczono trzema kropkami. Całość uzupełniono przypisami objaśniającymi, pozwalającymi
lepiej zrozumieć poruszane zagadnienia. Oryginalne nagrania poszczególnych
wywiadów znajdują się w Bibliotece Instytutu i są udostępniane
zainteresowanym.
[1] Dokładne omówienie powyższego zagadnienia zob. C.
Hann, Grekokatolicy w Przemyślu i regionie w świetle antropologii
społecznej, [w:] Polska-Ukraina. 1000 lat sąsiedztwa, red. S.
Stępień, Przemyśl 1998, t. 4, s. 425-450.
[2] Zob. S. Stępień, Kościół greckokatolicki w
Polsce po II wojnie światowej i w czasach współczesnych (do roku 1998),
[w:] Polska-Ukraina. op. cit., s. 339-370; tenże, Źródła do
dziejów reaktywowania i organizacji struktur Kościoła greckokatolickiego w
Polsce w latach 1989-1996, [w:] Polska-Ukraina, op. cit.,
Przemyśl 1996, t. 3, s. 297-328.
[3] O odbudowie życia społecznego ludności ukraińskiej
w Polsce w pierwszych latach po odzyskaniu pełnej suwerenności państwowej
zob. Ukraińcy w Polsce. 1989-1993. Kalendarium. Dokumenty. Informacje, red.
M. Czech, Warszawa 1993. Badania na temat świadomości narodowej Ukraińców w
regionie przemyskim prowadził G. Babiński, zob. tegoż, Pogranicze
polsko-ukraińskie: etniczność – zróżnicowanie religijne – tożsamość, Kraków
1997.
[4]A.S. Fenczak, N. Gąsiorowska-Czarny, Ukraińska
mniejszość narodowa w województwie przemyskim w latach 1989-1993,
„Fraza” 1995, nr 8, s. 138-158.
[5] Podstawową bibliografię publikacji prasowych o
sytuacjach konfliktowych w Przemyślu zob. m.in.: M. Nowosad, Problematyka
dotycząca społeczności ukraińskiej w Polska na łamach rzeszowskiego dodatku
do „Gazety Wyborczej” w latach 1992-1996, „Biuletyn Informacyjny
Południowo-Wschodniego Instytutu Naukowego” 1996, nr 2, s. 84-101; tenże, Tematyka
ukraińska na łamach „Gazety Wyborczej” w latach 1995-1998, „Biuletyn
Południowo-Wschodniego Instytutu Naukowego” 1998, nr 4, s. 92-122; tenże, Tematyka
ukraińska na łamach „Gazety Wyborczej” w latach 1989-1994, „Biuletyn
Ukrainoznawczy PWIN” 1999, nr 5, s. 158-189; A. Skibniewski, S. Stępień, Kościół
greckokatolicki w Polsce w latach 1989-1996. Bibliografia publikacji w
prasie przemyskiej, „Biuletyn Informacyjny Południowo-Wschodniego
Instytutu Naukowego” 1996, nr 2, s. 138-159; A. Siciak, Problematyka
ukraińska na łamach „Rzeczpospolitej” w 1997 r., „Biuletyn
Południowo-Wschodniego Instytutu Naukowego” 1998, nr 4, s. 123-138; A.
Skibniewski, Problematyka ukraińska na łamach „Tygodnika Powszechnego” w
latach 1994-1998, „Biuletyn Południowo-Wschodniego Instytutu Naukowego”
1998, nr 4, s. 80-91; tenże, Problematyka ukraińska na łamach „Tygodnika
Powszechnego” w latach 1989-1993, „Biuletyn Ukrainoznawczy PWIN” 1999,
nr 5, s. 158-189.
[6] R. Drozd, I. Hałagida, Ukraińcy w Polsce.
1944-1989, Warszawa 1999, s. 26.
|
|
WYKAZ RESPONDENTÓW
STEFAN ksiądz mitrat, lat 83, prepozyt greckokatolickiej kapituły
przemyskiej
DYMITR, lat 75, wykształcenie zawodowe, krawiec
WŁODZIMIERZ, lat 70, wykształcenie średnie, kierownik chóru
cerkiewnego
WŁADYSŁAW, lat 70, wykształcenie zawodowe, krawiec
MIRON, lat 67, wykształcenie podstawowe, kierowca
ALEKSANDER, lat 65, wykształcenie wyższe, inżynier rolnik
MICHAŁ, lat 65, wykształcenie wyższe, emerytowany nauczyciel
MIKOŁAJ, lat 63, wykształcenie wyższe, chemik
ANDRZEJ, lat 61, wykształcenie zawodowe, mechanik
MILA, lat 60, wykształcenie wyższe, poetka,
JULIAN, lat 60, wykształcenie wyższe, magister inżynier, dyrektor
szkoły
ROŚCISŁAW, lat 58, wykształcenie niepełne wyższe, urbanista
MIROSŁAW, lat 50, wykształcenie średnie, technik budowlany
MARIAN, lat 47, wykształcenie wyższe, handlowiec
JERZY, lat 47, wykształcenie średnie, technik budowlany
PAWEŁ, lat 47, wykształcenie zawodowe, robotnik budowlany
LUBOMIRA, lat 44, wykształcenie niepełne wyższe, nauczyciel pedagog
EDWARD,lat 42, wykształcenie wyższe, ekonomista, handlowiec
BARTŁOMIEJ, lat 42, wykształcenie wyższe, inżynier-mechanik
BOGUSŁAW, 40 lata, wykształcenie zawodowe, ślusarz
PIOTR, lat 40, wykształcenie średnie, nauczyciel geografii
ROMA, lat 39, wykształcenie wyższe, inżynier instalacji
wodno-kanalizacyjnych
IRENA, lat 38, wykształcenie wyższe, nauczyciel historii
ANTONI, lat 37, wykształcenie średnie, elektryk
EUGENIUSZ, lat 36, wykształcenie wyższe, architekt
KRYSTYNA, lat 36, wykształcenie niepełne wyższe, nauczyciel
matematyki
OLGA, lat 36, wykształcenie wyższe, nauczyciel muzyki
ANIA, 34 lata, wykształcenie wyższe, bibliotekarka
MARIA, lat 33, wykształcenie wyższe, nauczyciel języka ukraińskiego
BOHADN, lat 33, wykształcenie wyższe, dziennikarz tygodnika „Nasze
Słowo”
ADRIANNA, lat 32, wykształcenie średnie, księgowa
JAROSŁAW, lat 32, wykształcenie wyższe, prawnik, pracownik banku
KATARZYNA, lat 31, wykształcenie średnie ogólne, gospodyni domowa
TEODOR, lat 31, wykształcenie średnie, technik budowlany
MAREK, lat 31, wykształcenie wyższe, diakon w Kościele
greckokatolickim
MAKARY, lat 28, wykształcenie wyższe, historyk
OLA, lat 28, wykształcenie wyższe, dziennikarka tygodnika „Życie
Podkarpackie”
AMELIA, lat 25, studentka Uniwersytetu Warszawskiego
ANNA, lat 24, studentka teologii, zakonnica ze Zgromadzenia Sióstr
Służebnych Najświętszej Marii Panny
DENIS, lat 22, student filologii ukraińskiej na Uniwersytecie
Jagiellońskim
|
SPIS TREŚCI:
|
Wstęp
(Stanisław Stępień)
|
5
|
Preface
(Christopher Hann)
|
8
|
Wykaz
respondentów
|
12
|
Wywiady:
|
1. Środowisko rodzinne, doświadczenia życiowe, wysiedlenia, akcja „Wisła”
|
13
|
2. Powroty w strony rodzinne
|
113
|
3. Wpływ religii na świadomość narodową
|
135
|
4. Odbudowa życia społecznego mniejszości ukraińskiej po 1989 roku.
Sytuacje konfliktowe i konfliktogenne
|
225
|
5. Otwartość wobec innych grup narodowych
|
293
|
Indeks
Miejscowości
|
329
|
NOTKI O AUTORACH
CHRISTOPHER HANN
Doktoryzował się z antropologii społecznej na Uniwersytecie Canterbury.
Prowadził badania terenowe nad społecznościami wiejskimi na Węgrzech, w
Turcji, w Chinach i w Polsce. Przez wiele lat pracował na Uniwersytetach w
Cambridge i Canterbury. Obecnie jest dyrektorem Max-Planck-Institut für
ethnologische Forschung w Halle. Autor wielu publikacji z dziedziny
antropologii społecznej, m.in. A Village without Solidarity. Polish peasants in Years of crisis
(New Haven, 1985)
oraz podręcznika Social Anthropology (Londyn 2000) – zob.
http://era.anthropology.ac.uk/Teach-Yourself/ (Discovering Social
Anthropology in Galicia). Od 1994 r. współpracuje z Południowo-Wschodnim
Instytutem Naukowym w Przemyślu.
Adres:
Max-Planck-Institut für Ethnologische Forschung, Postfach 11 03 51, 06017
Halle, Germany tel. +49 (0)3 45-2927-201, fax: +49 (0)3 45-2927-402,
e-mail: hann@eth.mpg.de
STANISŁAW STĘPIEŃ
Doktoryzował się z historii społeczności ukraińskiej w Polsce międzywojennej
w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. Prowadzi badania nad dziejami
Ukrainy w XX w. Przez wiele lat pracował w Stacji Naukowej Polskiego
Towarzystwa Historycznego w Przemyślu. W 1990 r. założył placówkę
ukrainoznawczą – Południowo-Wschodni Instytut Naukowy w Przemyślu, w którym
pełni funkcję dyrektora. Od 1998 r. prowadzi wykłady na seminarium
magisterskim Uniwersytetu Lwowskiego. Jest autorem i redaktorem szeregu publikacji
poświęconych historii Ukrainy i dziejom Kościoła greckokatolickiego, m.in. Polska-Ukraina.
1000 lat sąsiedztwa (t. 1-5, Przemyśl 1990-2000), Polacy na Ukrainie.
Zbiór dokumentów. 1917-1939 (t. 1-3, Przemyśl 1998-2000), Ukrainoznawstwo.
Materiały do bibliografii. Publikacje wydane na Ukrainie w latach 1996-1998,
Przemyśl 1999.
Adres:
Południowo-Wschodni Instytut Naukowy, 37-700 Przemyśl, ul. Grodzka 3,tel. +48
16 678-73-33, e-mail: stan.stepien@op.pl
|